Sobre la confl uencia Cuerpos, Política, Trabajo, Emoción y Arte en las Intervenciones en el Campo de lo Social. Cartografías del enseñaraprender e investigar desde la experiencia de nuestro espacio curricular.

Authors

  • Martin Abraham Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Sabrina Rosana Bernal Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Maya Alejandra Fugini Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Silvina Alejandra Boschetti Herrero Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Facundo Martín Zamarreño Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Jennifer Snipe Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Ruth Sosa Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Sebastián Vera Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi15.19

Keywords:

Bodies, Politics, Interventions, Art

Abstract

Our communication refl exively recovers a pilot experience that we have been rehearsing in the fi eld of university education in which we promote a curricular pedagogical space inscribed in an Elective Subject corresponding to the fi fth year of the Social Work Degree. It is confi gured around the training of workers who intervene in the social fi eld. Our aim is to register experiential knowledge, through the training of bodies and feel-thought. In this line, our commitment is linked to promoting processes of mobilization of attitudes, selfcare and collective care of social workers, through artistic expressions for interventions in the fi eld of social issues, from a perspective of gender and human rights. In this article we recover a conceptual, categorical and methodological cartography with those inspirational sources of our proposal, associated in greater magnitude, with the techniques of psychodrama derived from the Pavlovsky School. From the analysis of a material such as resonances, understood as a document produced from the written script; from the corporal and emotional record, which were written by students as well as by the facilitating teaching team, we recovered some subjective records of a process that is singular and collective in order to elaborate paths of continuity within the pedagogical processes in consonance with these coordinates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martin Abraham, Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.

 Licenciado en Trabajo Social (UNR) Docente Escuela de Trabajo Social (UNR) 

Maya Alejandra Fugini, Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Licenciada en Trabajo Social (UNR) Docente Escuela de Trabajo Social (UNR) 

Silvina Alejandra Boschetti Herrero, Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Licenciada en Trabajo Social (UNR). Docente Escuela de trabajo Social (UNR)

Facundo Martín Zamarreño, Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Estudiante de Trabajo Social (UNR)

Jennifer Snipe, Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Estudiante de Trabajo Social (UNR)

Ruth Sosa, Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Trabajo Social. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Doctora en Humanidades y Artes (UNR) Posdoctorado (CEA-UNC) Master en Sociología (UNICAMP-Brasil) Licenciada en Trabajo Social (UNR) Docente-investigadora Escuela de Trabajo Social (UNR) 

Sebastián Vera, Universidad Nacional de Rosario. Rosario; Santa Fe; Argentina.

Licenciado en Psicología (UNR)

Published

2020-10-13

How to Cite

Abraham, M. ., Bernal, S. R. ., Fugini, M. A., Boschetti Herrero, S. A., Zamarreño, F. M. ., Snipe, J. ., Sosa, R. ., & Vera, S. (2020). Sobre la confl uencia Cuerpos, Política, Trabajo, Emoción y Arte en las Intervenciones en el Campo de lo Social. Cartografías del enseñaraprender e investigar desde la experiencia de nuestro espacio curricular. Cátedra Paralela, (15), 169–234. https://doi.org/10.35305/cp.vi15.19

Issue

Section

Notas