“… nada se rompe porque sí”
Keywords:
Special education, Disability, Docolonial perspectiveAbstract
This note aims to rehearse and give an account of a brief historical and founding tour of the special modality schools in the Province of Santa Fe, taking as a starting point the 50´s decade with the creation of the Differential Schools and the various legislative movements as ideological that have occurred in recent years. The decolonial and critical perspective is central to the deployment of the contents, analyzes and intentionality of the writing that this narrative aims to bring together.
Downloads
References
Abad, Sebastián y Cantarelli, Mariana (2012). Habitar el Estado. Pensamiento estatal en tiempos a-estatales. Buenos Aires, Argentina, Hydra.
Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad.
Danel, Paula Mara (2019). “Discapacidad y matriz colonial: el caso de las políticas de discapacidad en Argentina”. En A. Yarza de los Ríos, L. Sosa, y B. Pérez (Coords.), Estudios críticos en discapacidad. Una polifonía desde América Latina. Buenos Aires, Ciudad de México, CLACSO-UNAM.
Decreto Provincial N° 2679/93 (1993) Provincia de Santa Fe, Argentina
Diaz, Sharon, Fernández, Iana, Gómez, Ana Paula, Mancebo, Mariana y Miguez, María Noel (2021). “Deconstrucción del sujeto de la discapacidad desde la perspectiva decolonial”. En P. Danel, B. Pérez Ramírez y A. Yarza de los Ríos (Comps.), ¿Quién es el sujeto de la discapacidad? Exploraciones, configuraciones, potencialidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CLACSO.
Galli, Gustavo y Brenner, Gustavo (2016). Inclusión y calidad como políticas educativas del Estado. Buenos Aires, La Salle.
Ley Nacional de Educación N° 1420 (1884) Congreso de la Nación Argentina.
Ley Nacional de Educación N° 26.206 (2006) Congreso de la Nación Argentina.
Ley Nacional N° 26.378 (2008) Congreso de la Nación Argentina.
Ley Nacional N° 27.044 (2014) Congreso de la Nación Argentina.
Resolución Provincial N° 1290/23 (2023) Provincia de Santa Fe, Argentina.
Rojas Campos, Sonia Marsela (2015). Discapacidad en clave decolonial. Una mirada de la diferencia. Revista de Estudos AntiUtilitaristas e PosColoniais 5 (1), 175-202.
Travesani, Daiana (2022). Me proclamo disca, me corono renga. Rosario, Argentina, Laborde.