Managing the conflict:

conceptualizing the experience and experimenting the theories

Authors

  • Florencia Rovetto Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina
  • Georgina Santervas Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi23.394

Keywords:

Sexist violence, University politics, Feminisms

Abstract

In this article we propose to address the problem of gender-based violence in the university environment by reviewing concepts, data and intervention practices in university policies. In order to do so, we focus on the institutionalization of the process at the National University of Rosario since the creation of the Gender and Sexualities Area at the highest level of its organizational structure. Finally, we will go into the description of the policies and lines of work of the Directorate for Addressing Gender Violence, exploring from them the progress achieved, but also the obstacles and pending challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florencia Rovetto, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Doctora en Ciencias de la Comunicación (Universidad Autónoma de Barcelona, España)

Investigadora CONICET.

Docente en Facultad de Trabajo Social (Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina)

Georgina Santervas, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe, Argentina

Licenciada en Ciencia Política (Universidad Nacional de Rosario, Argentina)

Docente en Facultad de Ciencia Política y RRII (Universidad Nacional de Rosario, Argentina)

References

Amorós, Celia y De Miguel, Ana (2005). Teoría feminista (3 vols.), Madrid, España, Minerva.

Biglia, Barbara y San Martín, Conchi (Coords.) (2007). Estado de wonderbra. Entretejiendo narraciones feministas sobre las violencias de género. Barcelona, España, Virus Editorial.

Butler, Judith (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Buenos Aires, Argentina, Paidós.

Crenshaw, Kimberlé (1995). “Mapping the Margins: Interseccionality, Identity Polítics and violence Against Women of Color”. En K. Crenshaw,

N. Cotanda, G. Peller y K. Thomas (Eds.) Critical Race Theory. The key writings that formed the movement (357-383). New York, EEUU, The New Press.

Faur, Eleonor (2018). De la pedagogía del escrache a la pedagogía del deseo. Re- vista Anfibia. UNSAM. Recuperado de: https://www.revistaanfibia.com/del-escra- che-la-pedagogia-del-deseo/

Ley Nº 26.488 - Ley de protección integral a las mujeres (2009). Ciudad de Buenos Aires, Argentina, Congreso de la Nación Argentina.

Ley N° 27.499 - Ley Micaela (2019). Ciudad de Buenos Aires, Argentina, Congreso de la Nación Argentina.

Ley N° 27.580 - Convenio sobre la eliminación de la violencia y el acoso en el mundo del trabajo (2020). Ciudad de Buenos Aires, Argentina, Congreso de la Nación Argentina.

Martín, Ana Laura (comp.), RUGE, El género en las universidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, CIN.

Martín, Ana Laura y Rovetto Florencia (2021). “Las violencias de género y los feminismos en las universidades: una nueva etapa”. En A. L.

Martín (Comp) RUGE, el género en las universidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, CIN.

Moreno Sardá, Amparo (1988). La otra ‘Política’ de Aristóteles, Cultura de masas y divulgación del Arquetipo Viril, Barcelona, España, Icaria.

Muñóz Cabrera, Patricia (2011). Violencias interseccionales. Debates feministas y marcos teóricos en el tema de pobreza y violencia contra las mujeres en Latinoamérica. Tegucigalpa, Honduras, CAWN.

Osborne, Raquel (2008). De la «violencia»(de género) a las «cifras de la violencia»: una cuestión política. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (15), 99-124.

Rovetto, Florencia; Figueroa, Noelia; Moltoni, Rocio y Fankhauser, Ileana (2017). La desnaturalización de las violencias sexistas en las universidades. Una experiencia de visibilización y prevención en la UNR. Revista Ensambles, 1(7), 83-98.

Rovetto, Florencia y Figueroa, Noelia (2017). Que la universidad se pinte de feminismos para enfrentar las violencias sexistas. Revista Descentrada, (2). Facultad de Periodismo, La Plata, Argentina.

Rovetto, Florencia y Figueroa, Noelia (Comps.) (2020). Los feminismos frente a las violencias machistas: conversaciones compartidas sobre nuestras prácticas cotidianas. Rosario, Argentina, UNR Editora.

Rovetto, Florencia y López Tessore, Verónica (2021). Políticas de género en las Universidades. Intervenciones sobre violencias sexistas en la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño (FAPyD) de la UNR. A & P, (44), Ediciones Especiales: Feminismos, arquitectura y territorio. Rosario: FAPyD, 186-207.

Trebisacce, Catalina (2020). Un nacimiento situado para la violencia de género: Indagaciones sobre la militancia feminista porteña de los años 80. Anacronismo e irrupción, 10(18), 118-138.

Torlucci, Sandra; Vazquez Laba, Vanesa y Pérez Tort, Mailén (2019). La segunda reforma universitaria: políticas de género y transversalización en las universidades. Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social, (9), Universidad Nacional de La Plata.

Velázquez, Susana (2003). Violencias cotidianas, violencia de género: escuchar, comprender, ayudar. Buenos Aires, Argentina, Paidós.

Viaene, Lieselotte; Laranjeiro, Catarina y Tom, Miye Nadia (2023). “The walls spoke when no one else would: Autoethnographic notes on sexual-power gatekee- ping within avant-garde academia”. En Sexual Misconduct in Academia (208-225). Routledge.

Published

2023-12-29

How to Cite

Rovetto, F., & Santervas, G. (2023). Managing the conflict: : conceptualizing the experience and experimenting the theories. Cátedra Paralela, (23), 81–99. https://doi.org/10.35305/cp.vi23.394

Issue

Section

Artículos