Intermediate titles of the bachelor’s degrees in Social Work of the public universities of CABA and Province of Buenos Aires:
relationship with the scope of the laws that regulate professional practice today
DOI:
https://doi.org/10.35305/cp.vi22.376Keywords:
Social Work, Intermediate degrees, Higher education, Federal and Provincial Law of Social WorkAbstract
This article seeks to reconstruct the process and reflect the findings of the research into the characteristics and foundations of the intermediate degrees of the undergraduate courses in Social Work at the public universities of the City of Buenos Aires and Province of Buenos Aires in relation to the scope of the Provincial Law on Social Work and the Federal Law on Social Work at the present time. To this end, this qualitative research seeks to understand, describe and analyse the foundations and specific characteristics of the professional training process linked to the presence of intermediate degrees in the training of Social Work degree courses, seeking to provide answers to the proposed objectives. It should be noted that this research took as its starting point the advances and findings constructed by the research team of the National University of Luján, where the present study takes part and is circumscribed.
Downloads
References
Aranciaga, Ignacio (2016). Desafíos y proyectos de la formación del Trabajo Social y la Ley Federal de Trabajo Social n.° 27072 en la coyuntura de alianzas neoliberales latinoamericanas. III Foro Latinoamericano de Trabajo Social. La Plata, Argentina, Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/65233
Aranciaga, Ignacio; Sánchez, Candelaria y Luca, Ayme (2017). Interpelaciones al ejercicio profesional del Trabajo Social desde la disciplina y las experiencias profesionales. En: N. Rivas, B. García Godoy y N. Lofiego (Comps.), Sociedad y universidad: ciencias sociales, conocimiento orientado y políticas públicas. Trabajos presentados en el VI Encuentro Internacional de Trabajo Social - VIII Jornadas de la Carrera de Trabajo Social (19-27). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Cavalleri, Maria Silvina; Stancanelli, Marina; Carrasco, Liliana y Guidi, Melisa (2019). Acerca de la formación en trabajo social en la actualidad: caracterización de los planes de estudios de carreras de licenciatura en trabajo social en universidades públicas de la ciudad de buenos aires y provincia de buenos aires. Encuentro Nacional de FAUATS. Mar del Plata, Argentina, Universidad Nacional de Mar del Plata y FAUATS.
Cavalleri, María Silvina; Basta, Roxana; Stancanelli, Marina; Carrasco, Liliana y Guidi, Melisa (2019). Formación de grado en Trabajo Social. Fundamentos en debate. XI JIDEEP. La Plata, Argentina, Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de La Plata.
Federación Argentina de Unidades Académicas de Trabajo Social (2019). Pronunciamiento conjunto sobre la formación profesional. FAUATS. Recuperado de: https://www.fauats.org/?p=4089
Federación Argentina de Unidades Académicas de Trabajo Social (2021). Informe sobre las situaciones de las prácticas pre-profesionales ante emergencia por Co- vid-19. FAUATS. Recuperado de: https://www.fauats.org/?p=4175
Fuentes, Pilar (2013). Alcances de Títulos e Incumbencias Profesionales. Algunos elementos para la discusión. En P. Acevedo y P. Fuentes (Comps.), La formación académica en trabajo social en la República Argentina: debates y desafíos (57-60). Córdoba, Argentina, Universidad Nacional de Córdoba.
Ley 10.751 – Ley de Trabajo Social de la Provincia de Buenos Aires (1988). La Plata, Argentina, Congreso de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de: https:// normas.gba.gob.ar/documentos/xAA6RHox.html
Ley 27.072 - Ley Federal de Trabajo Social (2014). Ciudad de Buenos Aires, Argentina, Congreso de la Nación. Recuperado de: https://www.trabajo-social.org. ar/ley-federal/
Marquina, Mónica (2004). Panorama de las titulaciones en el sistema de educación superior argentino: aportes para un estudio comparado. Buenos Aires, Argentina, Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. Recuperado de: http://www.coneau.gob.ar/archivos/1333.pdf