La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro

Authors

  • Miguel Ángel Olivas Carreras Universidad Nacional de Catamarca, Catamarca, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi11.211

Keywords:

Social work, Educational Practice, Context of closure

Abstract

Education, in a context of closure, prison service, takes place in the framework of a training, accompaniment and support participatory, with a sense of solidarity, considering that we develop the task in a complex scenario, where inmates receive college education within the institution. Seeking to establish a bridge that facilitates them and serve as a link with society. So strengthen your spirit, valuing his decision to study and feel that it is a step towards their freedom. Promoting a group work, which allows you to interact with each other and with us, learning our profound sense of experience in which we have the opportunity to participate, in a “teaching to teach” to “learning to learn”. Training is given from a perspective essentially Dialogic and participatory, with and from the involved inmates, evaluation is permanent from the beginning to provide of a diagnostic participatory initial, that will allow us to know the situation – level of education – collective and each subject in particular. Being the general objective, to develop a reflective and creative attitude that facilitates the resolution of problems and the transformation of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Ángel Olivas Carreras, Universidad Nacional de Catamarca, Catamarca, Argentina

Lic. en Trabajo Social (Universidad Nacional de Catamarca)

References

ACHILI, E. Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario, Laborde Editor, 2005.

ARROYO, D. Políticas Sociales. Ideas para un debate necesario. Buenos Aires, Ediciones La Crujía, 2009.

CONSEJO FEDERAL de EDUCACIÓN. La Educación en Contextos de Privación de la Libertad en el Sistema Educativo Nacional. Documento Base, 2010.

CORDERO MARTÍN, G; CORDERO RAMOS, N. y FERNÁNDEZ MARTÍN, M. (Comps). El Mosaico de la Intervención Social. Métodos y Conceptos en Trabajo Social. Colección Textos Universitarios, Nº 26. Sevilla, Aconcagua Libros, 2011.

DE ROBERTIS, C. Teoría del Trabajo Social (Grupos). España, Editorial Síntesis, 2006. FERRANDO, J. Pensando en la Educación Popular. 3ª. Edición. Montevideo, Ed. Nordan-Comunidad, 1991.

GALARZA, O. Misión de la Universidad y Profesionalización del Docente Universitario. UNCa, Facultad de Ciencias Agrarias. Maestría en Docencia Universitaria de Disciplinas Tecnológicas, 2008.

GARCÍA, M. La dimensión tecnológica. Significación y alcances en el nivel superior de enseñanza. UNCa, Facultad de Ciencias Agrarias, Septiembre de 2011.

GARCÉS, L. y LUCERO, M. (comps). Políticas Sociales -ciudadanía. Debates sobre una relación en tensión. 1ª. Edición. San Juan, EFU, 2006.

KONOPKA, G. Social Group Work: a Helping Process Englewood Cliffs, N.J., Prentice Hall, 1963.

FREJTMAN, V. y HERRERA, P. Pensar la educación en contextos de encierro. Primeras aproximaciones a un campo en tensión, 2009.

OLIVA CARRERAS. M. A. La Dimensión Metodológica. Significación y Alcances en el Nivel Superior de Enseñanza. Trabajo Final. Maestría en Docencia Universitaria de Disciplinas Tecnológicas. 2010.

Published

2021-06-30

How to Cite

Olivas Carreras, M. Ángel. (2021). La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro. Cátedra Paralela, (11), 273–290. https://doi.org/10.35305/cp.vi11.211

Issue

Section

Notas