Experiencias con jóvenes en contextos de encierro

derechos, autonomía y territorios

Authors

  • Agostina De Vita Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe
  • María Paula Turco Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe
  • Gisella Montecchiari Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi17.66

Keywords:

Youth, Territories, Incarcerated settings, Autonomy

Abstract

In the following article we aim to describe and problematize a work experience developed during 2019 within the framework of the prom me named “Nueva Oportunidad”, jointly managed by Rosario city and Santa Fe province. By an agreement with the mentioned programme, we coordinated the workshop “Taller de Promoción de Derechos” in the specialized centrer of “Responsabilidad Penal Juvenil” where young men between 16 and 18 years old serve a sentence in confinement. After two years working with them and listening to their concerns, we started to develop a unit called “Dispositivo de Acompañamiento Territorial” which purpose is to bring support at the moment they get out of the juvenile justice system. The unit objective is the recovery and resignification of their paths, making it possible for them to build a life project in accordance with their interests and desires. In the following document we shall intend to strain our practice based on the analysis of categories such as youth, rights, life paths, autonomy and territories that enable us to share our experiences and open new questions to enrich it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agostina De Vita, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe

Licenciada en Psicología (Universidad Nacional de Rosario)
Estudiante de la Carrera de Especialización en Psicología Clínica, Institucional y Comunitaria (Universidad Nacional de Rosario)

María Paula Turco, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe

Licenciada en Psicología (Universidad Nacional de Rosario)
Estudiante de Trabajo Social (Universidad Nacional de Rosario)

Gisella Montecchiari, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe

Licenciada en Psicología (Universidad Nacional de Rosario)
Estudiante del Profesorado de Psicología (Universidad Nacional de Rosario)
Estudiante de la Carrera de Especialización en Psicología Forense (Universidad Nacional de Rosario)

References

Bedecarrás, Hugo (2017). “La construcción de la subjetividad en adolescentes alojados en instituciones de cuidado, en el distrito de Moreno, provincia de Buenos Aires” (Trabajo final integrador). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Revista Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria. fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1473/te.1473.pdf

Benasayag, Miguel y Schmit, Gerard (2010). “Ética y etiqueta”. En Las Pasiones tristes: Sufrimiento psíquico y crisis social. Buenos Aires, Argentina, Editorial Siglo XXI.

Bleichmar, Silvia (2005). La subjetividad en riesgo. Buenos Aires, Argentina, Paidós.

Bloj, Ana (2010). Intervenciones en psicología educacional. Rosario, Argentina, Laborde.

Bourdieu, Pierre (1977). La ilusión biográfica. Razones prácticas. España, Editorial Anagrama, Colección Argumentos.

Del Frade, Carlos (2000). Ciudad blanca, crónica negra: historia política del narcotráfico en el Gran Rosario. Rosario, Argentina, Letra Libros.

Ferrandini, Débora, Juárez, Diana y Tessio, M. de los Ángeles (2011). “Algunos problemas complejos en salud”. En Curso en salud social y comunitaria. Programa Médicos Comunitarios Ministerio de Salud - Presidencia de la Nación. Buenos Aires, Argentina.

Foucault, Michael (1966). Las palabras y las cosas. Barcelona, España, Planeta-Agostini.

Foucault, Michael (1984). Saber y verdad. Madrid, España, Ediciones de la Piqueta.

Frigerio, Graciela (2015). “Los oficios del lazo. Apuntes sobre las distintas variables en juego”. En: RED de Instituciones que trabajan con Adolescentes y Jóvenes, Ciclo de Encuentro y Formación: Adolescencia y Juventudes en Rosario. Ideas y debates compartidos. Ministerio de Desarrollo Social, Santa Fe, Argentina.

Gabinete Social del Gobierno de Santa Fe (2019). Integralidad, Territorio y Políticas Sociales Urbanas. La experiencia del Plan Abre de la Provincia de Santa Fe. Rosario, Argentina.

Lera, Carmen; Genotet Alicia; Rocha, Verónica; Schoenfeld, Zunilda; Guerriera, Lorena y Bolcatto, Silvina (2007). “Trayectorias: un concepto que posibilita pensar y trazar otros caminos en las intervenciones profesionales del Trabajo Social”. En: Revista Cátedra Paralela, Nº 4, Año 2007, (pp. 33-39). Rosario, Argentina. UNR Editora.

Ley Nº 10903. Patronato de Menores. 27 de octubre de 1919.

Ley Nº 26061. Ley de Protección Integral de los Derechos de las Niñas, Niños y Adolescentes, Argentina, 21 de octubre de 2005.

Ley Nº 26657. Derecho a la Protección de la Salud Mental, Argentina, 2 de diciembre de 2010.

Rascovan, Sergio (2013). Entre adolescentes, jóvenes y adultos. En: Entre adolescentes y adultos en la escuela. Korinfeld, Daniel; Levy, Daniel y Sergio Rascovan (Ed.) Buenos Aires, Argentina, Paidós.

Tirscornia, Sofía (2016). Violencia policial, derechos humanos y reformas policiales. En: Delito y sociedad, 1 (14), (pp. 9-22).

Ulloa, Fernando (2011). Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires, Argentina, Zorzal.

Published

2020-12-29

How to Cite

De Vita, A. ., Turco, M. P. ., & Montecchiari, G. . (2020). Experiencias con jóvenes en contextos de encierro: derechos, autonomía y territorios. Cátedra Paralela, (17), 267–284. https://doi.org/10.35305/cp.vi17.66

Issue

Section

Relato de experiencia profesional