Co-training and supervision in the training of professionals:

reflections from the classroom

Authors

  • Romina Bustos Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi25.436

Keywords:

Supervision, Co-training, Professional training

Abstract

In this article, we delve into the teaching of professional practice in Social Work, considering the unique characteristics of the training program that connects students with professors in charge of pedagogical supervision and co-training professionals. This relationship, which requires agreements between both parties, is complex due to the different institutional affiliations of each figure. To address this complexity, we analyze the collaboration agreements between both entities based on knowledge transfer models and inter-institutionality. Additionally, we conceptualize pedagogical supervision and focus on the figure of the co-trainer within the framework of knowledge transmission, seeking to build a model of collaborative resonance. These reflections draw on collective knowledge from the teaching experience in the Professional Intervention Supervision I course at the National University of Rosario. Furthermore, we incorporate the results of surveys conducted among students and co-training professionals, as well as the research on the role of co-training conducted during the period 2018-2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romina Bustos, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

Magíster en Trabajo Social (Universidad Nacional de La Plata, Argentina)

Licenciada en Trabajo Social (Universidad Nacional de Rosario, Argentina)

Docente e investigadora, Facultad de Ciencia Política y RRII (Universidad Nacional de Rosario, Argentina)

References

Antelo, Estanislao (2009). “¿A qué llamamos enseñar?” En: A. Allaud y E. Antelo (Comps.) Los gajes del oficio: enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires, Argentina, Aique.

Arias, Ana (2021). Una apuesta a la densidad institucional. Propuesta de un concepto para pensar la relación de instituciones sociales públicas y políticas sociales. Revista Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, (21), 36-42

Bustos, Romina (2023). Huellas de la supervisión en la historia del Trabajo Social. Cátedra Paralela, (22), 29–56. DOI: https://doi.org/10.35305/cp.vi22.372

Bustos, Romina y Olivera, Georgina (2018). La supervisión de estudiantes frente a las manifestaciones de la cuestión social contemporánea. Encuentro de la Región Cono Sur de ALAEITS “Dilemas y desafíos para la formación y la intervención en contextos neoliberales”. Santa Fe, Argentina, FAUATS, FCJ-UNL, ALAEITS.

Cartier-Bresson, Henri (2016). Fotografiar del natural. Barcelona, España, Gustavo Gili.

Castellanos, Beatriz; Meschini, Paula y Rampoldi, Romina. (2015). La supervisión académica como forma de re-significar el proceso de enseñanza aprendizaje en el nivel superior de educación. VIII Jornadas nacionales y 1er. Congreso internacional sobre formación del profesorado. Mar del Plata, Argentina, Facultad de Ciencias de Salud y Trabajo Social, Universidad Nacional de Mar de Plata. Recuperado de: https://www.academia.edu/29746206/LA_SUPERVISION_ACAD%C3%89MICA_COMO_FORMA_DE_RE_SIGNIFICAR_EL_PROCESO_DE_ENSE%C3%91ANZA_APRENDIZAJE_EN_EL_NIVEL_SUPERIOR_DE

Dubet, François (2006). El declive de la institución, profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona, España, Gedisa.

Huberman, Michael y Levinston, Nanette (1988). Un modelo empírico para el intercambio de conocimientos docentes entre universidades y escuelas. Revista de Educación, (286), 61-96. Recuperado de: https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:93d9f06a-9414-4f02-9344-26914fc0f6ed/re28603-pdf.pdf

Merieu, Philippe (1998). Frankenstein educador. Barcelona, España, Laertes.

Marcelo García, Carlos y Estabaranz Garcia, Araceli (1998). Modelos de colaboración entre la universidad y las escuelas en la formación del profesorado. Revista de Educación (317), 97-120.

Perrenoud, Philippe (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista Tecnología Educativa, 14(3), 503-523.

Puig Cruells, Carmina (2020). El rol docente del tutor y supervisor de prácticas en Trabajo Social: construcción de la reflexividad y el compromiso durante la formación a través de la supervisión. Revista Prospectiva (29).

Sanjurjo, Liliana (2009). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Rosario, Argentina, Homo Sapiens.

Serra, María Silvia (2010). “¿Cuánto es “una pizca de sal”? Acerca del juego de la transmisión y las reglas de la pedagogía”. En G. Frigerio y G. Diker, Gabriela (Comps) Educar: saberes alterados. Buenos Aires, Argentina, Del Estante.

Published

2024-12-30

How to Cite

Bustos, R. (2024). Co-training and supervision in the training of professionals:: reflections from the classroom. Cátedra Paralela, (25), 160–182. https://doi.org/10.35305/cp.vi25.436

Issue

Section

Artículos