Saliendo del closet:

narrativa orientada a recuperar la experiencia profesional

Authors

  • Susana Cazzaniga Universidad Nacional de Entre Ríos, Entre Ríos, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi20.336

Keywords:

Writing, Experience, Disciplinary fields

Abstract

The article, based on an exhibition carried out for the NGO "Identidades comunitarias" in the city of Veracruz, Mexico in 2021, addresses the writing of professionals who work in social assistance institutions, particularly social workers. I review and criticize both the canonical forms in which we were molded to carry out this practice and the social, technical and sexual division of labor that invests certain spaces as those authorized for written production and hierarchizes the disciplinary/professional fields more suitable to perform it. On the other hand, I recover the notion of experience as the raw material of writing, the resistances and the possibilities of turning them into political interventions that not only consolidate and legitimize the field but also make visible the vulnerable living conditions of large sectors of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Cazzaniga, Universidad Nacional de Entre Ríos, Entre Ríos, Paraná

Trabajadora social (Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina)

Doctora en Ciencias Sociales (Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina)

Docente investigadora de la Facultad de Trabajo Social (Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina)

Docente de Posgrado en diversas Universidades nacionales y de Latinoamérica

Supervisora de equipos disciplinares e interdisciplinares en instituciones

References

Cano, María Victoria (2021). Estos años de gente. (Crónicas desde el borde). Rosario: María Victoria Cano.

Giribuela, Walter y Nieto, Facundo (2009). El informe social como género discursivo. Escritura e intervención profesional. Buenos Aires, Argentina, Espacio Editorial.

Hermida, María Eugenia (2020). La tercera interrupción en Trabajo Social: descolonizar y despatriarcalizar. Revista Libertas, 20(1), 94 – 119.

Larrosa, Jorge (2009) “Experiencia y alteridad en educación”. En C. Skliar y J. Larrosa (Eds.) Experiencia y alteridad en educación. Rosario, Argentina, Homo Sapiens Ediciones.

Zabala Huerta, Ana y Dianet Miroslava, Zaval (2021). El insólito hilar de la enseñanza. Conversación con Ana Zabala Freire. Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, (73), 217-231. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89866227008

Published

2022-06-30

How to Cite

Cazzaniga, S. . (2022). Saliendo del closet: : narrativa orientada a recuperar la experiencia profesional. Cátedra Paralela, (20), 17–27. https://doi.org/10.35305/cp.vi20.336

Issue

Section

Artículo especial