Curricular inscriptions of situated knowledge in Social Work

Notes for another research on graduate training

Authors

  • María Eugenia Hermida Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina
  • Yanina Roldán Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina
  • Renzo Tiberi Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi18.266

Keywords:

Curricular inscriptions, Situated knowledge, Research, Social Work

Abstract

This paper presents a category-concept that we called “curricular inscriptions”. It based on the experience of research on the graduate training in Social Work. For that aim, we start by explaining the scope of the notion of “other research”. After which we show a genealogy with our experiences, that contributed to constructing the research problem around profesional training. We start with the discussion around the discourses about State, Power and Politics in the bachelor´s degree of Social Work in Argentina. That research is very important because is the PhD thesis that founded the theoretical, epistemological and methodological guidelines that guided the other research. We continue with some contributions of the degree thesis by Tiberi, who analyzes Latin America thought included in the curriculum of the degree training at the Universidad Nacional de Rosario. Then, we present the degree thesis by Roldán, in that work she explicit the issue of the Southern Feminism in the graduate program. So, the similitudes between those experience is to thought in the different meaning of situated knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Eugenia Hermida, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina

Licenciada en Servicio Social (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Especialista en Docencia universitaria (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Doctora en Trabajo Social (Universidad Nacional de Rosario)

Co-directora de la Maestría en Políticas Sociales y del Proyecto de investigación sobre Feminismos del Sur e Intervención social

(Universidad Nacional de Mar de Plata). Docente-Investigadora

Yanina Roldán, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina

Licenciada en Servicio Social (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Especializanda en Métodos y técnicas de Investigación Social (CLACSO)

Becaria sistematización

(Universidad Nacional de Mar del Plata)

Renzo Tiberi, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

Licenciado en Trabajo Social (Universidad Nacional de Rosario)

Docente en Facultad de Ciencia Política y RRII (Universidad Nacional de Rosario)

References

Angenot, Marc (2010). El discurso social. Los límites de lo pensable y lo decible. Buenos Aires, Ar- gentina, Siglo XXI editores.

Anzaldúa, Gloria (1987). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco, EEUU, Ediciones Aunt Lute.

Bachelard, Gastón (2004). La formación del espíritu científico. México, Siglo XXI.

Carballeda, Alfredo (2017). “La negación de lo Otro como violencia. Pensamiento de-colo- nial y cuestión Social”. En M. E. Hermida y P. Meschini (Ed.), Trabajo Social y Descolonialidad (pp. 67-78). Mar del Plata, Argentina, EUDEM.

Deleuze, Gilles (2009) Crítica y clínica. Barcelona, España, Editorial Anagrama.

De Oto, Alejandro y Alvarado, Mariana (2017). “Junturas”. En A. De Oto. (Ed.), Metodologías en contexto. Intervenciones en perspectiva feminista/poscolonial/latinoamericana (pp. 9-12). Buenos Ai- res, Argentina, CLACSO.

De Sousa Santos, Boaventura (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Buenos Aires, Argentina, CLACSO.

De Sousa Santos, Boaventura (2008). Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipatoria. Buenos Aires, Argentina, CLACSO.

De Sousa Santos, Boaventura (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo, Uruguay, Ediciones Trilce.

Dussel, Enrique (1994). 1492: el encubrimiento del otro : hacia el origen del mito de la modernidad. La Paz, Bolivia, Plural Editores. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/ otros/20111218114130/1942.pdf

Eisner, Elliot (1979). The educational imagination: on the design and evaluation of school programs. New York, EEUU, EDEL.

Feyerabend, Paul (1984). Adiós a la razón. Madrid, España, Tecnos.

Foucault, Michel (1992). El orden del discurso. Buenos Aires, Argentina, Tusquets editores.

Grüner, Eduardo (2016). “Teoría Crítica y Contra-modernidad. El color negro: de cómo una singularidad histórica deviene en dialéctica crítica para «nuestra América», y algunas modestas proposiciones finales”. En J. Gandarilla Salgado (Ed.), La crítica en el margen: Hacia una cartografía conceptual para rediscutir la modernidad. Buenos Aires, Argentina, AKAL.

Hermida, María Eugenia (2014). El curriculum que prescribe y que proscribe. Por una didác- tica de las ausencias en Trabajo Social. Revista de Educación, (7), 327-345. https://fh.mdp.edu. ar/revistas/index.php/r_educ/article/download/996/1037

Hermida, María Eugenia (2015). Colonialismo y producción de ausencias. Una crítica des- de el Trabajo Social para visibilizar los presentes subalternos. Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, 5(10), 67-85. http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/si- tes/13/2016/03/09_Hermida.pdf

Hermida, María Eugenia (2016). Discursos sobre estado, poder y política en la formación de grado en trabajo social. (Tesis de Doctorado) Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.

Martinelli, María Lucia (1992). Servicio Social: Identidad y alienación. Sao Paulo, Brasil, Cortez Editora.

Mignolo, Walter (2007). “El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto”. En S. Castro-Gómez, y R. Grosfoguel (Ed.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 25-46). Bogotá, Colombia, Siglo del Hombre.

Mignolo, Walter (2008). La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. Tabula Rasa, (8), 243-281. http://www.revistatabularasa.org/numero-8/mignolo1.pdf

Millán, Márgara (2014). Más allá del feminismo: caminos para andar. México D.F., México, Red de Feminismos Descoloniales. Recuperado de: https://radiozapatista.org/wp-content/ uploads/2018/03/Mas-alla-del-feminismo.pdf

Montaño, Carlos (2004). Hacia la construcción del Proyecto Ético-político Profesional críti- co. XVIII Seminario Latinoamericano de Escuelas de Trabajo Social ALAETS Costa Rica. Recupe- rado de: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/congresos/reg/slets/slets-018-045.pdf

Mouján, Inés (2014). Miradas descoloniales en la educación. Intersticios de la política y la cultura. Intervenciones latinoamericanas, 3(6). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/ article/view/9898/10741

Ortiz Ocaña, Alexander; Arias López María Isabel y Pedrozo Conedo, Zaira (2018). Metodo- logía ‘otra’ en la investigación social, humana y educativa. El hacer decolonial como proceso decolonizante. Revista FAIA, 7(30), 172-200.

Pérez, Germán (2011). Todo aquel fulgor. La política argentina después del Neoliberalismo. Buenos Aires, Argentina, Nueva Trilce.

Rivas Flores, José I. (2020). Una investigación “otra”, para una educación “otra”, para una sociedad “otra”. Hegoa, 9, 26-27.

Rivera Cusicanqui, Silvia (2018). Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Ciu- dad de Buenos Aires, Argentina, Tinta Limón.

Roldán, Yanina, (2020). Los Feminismos del Sur en la formación de grado en Trabajo Social, 2018 (Te- sis de grado). Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.

Roldán, Yanina. (2020). Los Feminismos del Sur en la formación de grado de Trabajo So- cial. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 7(13), 575-588. http://revistas.uncu.edu.ar/ ojs/index.php/millca-digital/article/view/2588

Tiberi, Renzo (2018). El Trabajo Social por la senda del pensamiento crítico latinoamericano: aportes para la construcción de un pensamiento crítico en nuestra formación (Tesis de grado). Universidad Na- cional de Rosario, Rosario, Argentina.

Walsh, Catherine (2013). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Quito, Ecuador, Abya Yala.

Published

2021-06-30

How to Cite

Hermida, M. E., Roldán, Y., & Tiberi, R. (2021). Curricular inscriptions of situated knowledge in Social Work: Notes for another research on graduate training. Cátedra Paralela, (18), 35–55. https://doi.org/10.35305/cp.vi18.266

Issue

Section

Artículos