This is an outdated version published on 2022-12-30. Read the most recent version.

Intervention programs, Territories and Youth

Authors

  • Natalia Hernández Mary Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile
  • Manuel Fuenzalida Díaz Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi21.362

Keywords:

Public Policy, Territory, Youth

Abstract

This article seeks to share the findings of an exploratory investigation that sought to know the realities of youth in their own territories, through the presence/absence of intervention programs that protect their rights. This inquiry focused on the Metropolitan Region of Chile, which is made up of 52 communes. A territorial matrix was built that made it possible to visualize the geographical location of the social programs, to then compare it with a set of variables of socioeconomic contextualization addressed by the Observatory of Rights of the Ombudsman for Children. The public policies of our country have not yet made the notions of youth more complex, and define children from 0 to 18 years of age as a priority population. When the axis presence/absence vs the social phenomena experienced by young people in their place of residence is reviewed, it is possible to build 3 groups of territories. Group 1 are territories with scarce programmatic offer and with high values in their vulnerability indicators. Group 2 are territories that present a medium program offer and low vulnerability indicators. Group 3 are territories with a high pragmatic offer and high vulnerability. This makes it possible to think and re-visit the urgency of developing social interventions –that are derived from policies– that are capable of addressing the needs of youth in their own territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Hernández Mary, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile

Doctora en Trabajo Social (Universidad Nacional de la Plata, Argentina)
Magíster en Trabajo Social (Pontificia Universidad Católica, Chile)
Diplomada en Actualizaciones Mundos Juveniles (ACHNU-Universidad de Chile, Chile)
Asistente Social y Licenciada en Trabajo Social (Pontificia Universidad Católica, Chile)
Académica del Departamento de Trabajo Social y Directora del Doctorado en Trabajo Social (Universidad Alberto Hurtado)

Manuel Fuenzalida Díaz, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile

Doctor en Geografía (Universidad Autónoma de Madrid, España)
Diplomado en Estudios Avanzados en Geografía Humana (Universidad Autónoma de Madrid, España)
Geógrafo y Licenciado en Geografía (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile)
Académico del Departamento de Geografía (Universidad Alberto Hurtado, Chile)
Director del Magíster en Ordenamiento Territorial y Geografía (Universidad Alberto Hurtado, Chile)

References

Alé, Sol; Duarte, Klaudio y Miranda, Daniel (2020). Saltar el torniquete. Reflexiones desde las juventudes de octubre. Santiago de Chile, Chile.

Araujo, Kathya (2017). Sujeto y neoliberalismo en Chile: rechazos y apegos. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Editor Mondes Américains.

Barcala, Alejandra, Bonvillani, Andrea, Chaves, Mariana, Gentile, María Florencia, et al. (2018). Quién cae dónde. Desigualdades, políticas y construcción socio-estatal de las infancias, adolescencias y juventudes en el escenario argentino actual. Buenos Aires, Argentina, CLACSO.

Vázquez, Melina; Ospina, María Camila y Domínguez, Ma. Isabel (2018), Juventudes e infancias en el escenario latinoamericano y caribeño actual. Buenos Aires, Argentina, CLACSO.

Campana, Melisa (2014). Del Estado Social al Estado Neoliberal: Un pacto social en nuestra América. Revista Perspectivas Sociales, 16(I), 9-30.

CEPAL (2022). Panorama Social de América Latina. NU, CEPAL.

Cunil, Nuria. (2018). Los derechos humanos en los eslabones más débiles: los servicios públicos. Una aproximación a su medición. En revista Dilemas Contemporáneos, 5(2).

Duarte, Cory (2015). El adultocentrismo como paradigma y sistema de dominio. Análisis de la reproducción de imaginarios en la investigación social chilena sobre juventud (Tesis Doctoral). Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Duarte, Cory; Hernández, Natalia; Palenzuela, Yadira (2019). Juventudes en Chile. Miradas de jóvenes que investigan (Volumen 2). Santiago de Chile, Chile, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile, Social -Ediciones.

Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional (CASEN) (2017) Ministerio de Desarrollo. Gobierno de Chile.

Giddens, Anthony. (1999). La Teoría Social. Perfiles y críticas en la Teoría Social. En Cuadernos Sociológicos. Buenos Aires, Argentina.

Heatley, Ana (2022) Vulnerabilidad a la pobreza y juventud. Revista Gestión y política pública, 31(1), 127-158.

Hernández, Natalia. (2018) Poder, una categoría de análisis en los procesos de intervención de jóvenes: Estrategias de intervención en lo político (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

Junges, José Roque y Barbiani, Rosangela (2013). Interfaces entre território, ambiente e saúde na atenção primária: uma leitura bioética. Revista Bioética, 21 (2).

Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas JUNAEB (2020) Mapa Nutricional 2020. Minis-terio de Educación. Gobierno de Chile.

PNUD. (2017). Desigualdades. Santiago, Chile, Uqbar Editores.

Muñoz Arce, Gianina. (2019). The neoliberal turn in Chilean social work: frontline struggles against individualism and fragmentation El giro neoliberal en el trabajo social chileno: luchas contra el individualismo y la fragmentación desde la primera línea de intervención. European Journal of Social Work, 22 (2), 289-300

Servicio Nacional de Menores (2020). Informe Enero-septiembre 2020

Servicio Nacional de Menores, SENAME (2021).Cifras Instituciones

Published

2022-12-29 — Updated on 2022-12-30

Versions

How to Cite

Hernández Mary, N. ., & Fuenzalida Díaz, M. . (2022). Intervention programs, Territories and Youth. Cátedra Paralela, (21), 17–32. https://doi.org/10.35305/cp.vi21.362 (Original work published December 29, 2022)

Issue

Section

Artículo especial

Most read articles by the same author(s)