Social Work and social appropriation of scientific knowledge in rural educational contexts:

the experience of Investigadores por Naturaleza

Authors

  • Juan Sebastián Correa Delgado Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia
  • Andrea Mabel Prado Blanco Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi21.356

Keywords:

Contemporary Social Work, Appropriation of scientific knowledge, Social Pedagogy, Social Management

Abstract

This article proposes a reflection on the role of contemporary Social Work in scenarios of social appropriation of scientific knowledge based on the experience of the Investigators by Nature program, a program to promote science and research with rural school children and youth in the area of influence of the Santurbán páramo, in Santander, Colombia. Thus, the stages experienced during the process in the year 2020, which was crossed by the COVID-19 pandemic and the difficult conditions of connectivity for rural education in Colombia, are described. The phases of planning, management, implementation and systematization of the experience are presented, highlighting the roles of management and social pedagogy as key components of Social Work in the field of social appropriation of knowledge, particularly in complex educational contexts. Finally, some opportunities for reflection and action of the profession in the Colombian context are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Sebastián Correa Delgado, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia

Trabajador Social y Filósofo (Universidad Industrial de Santander, Colombia)

Estudiante del Programa de Especialización en Modelos de Intervención en Trabajo Social con Jóvenes

(Universidad Nacional Autónoma de México, México)

Investigador del Grupo en Investigación Ambiente y Desarrollo (Universidad Industrial de Santander, Colombia)

Andrea Mabel Prado Blanco, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia

Trabajadora Social

(Universidad Industrial de Santander, Colombia)

Magíster en Administración Pública (Escuela Superior de Administración Pública)

Investigador del Grupo en Investigación Ambiente y Desarrollo (Universidad Industrial de Santander, Colombia)

Coordinadora del Semillero de Investigación Pluriverso.

References

Bermúdez, Claudia (2008). La dimensión pedagógica de la intervención del Trabajo Social. Revista Prospectiva, (13), 21-40. DOI: https://doi.org/10.25100/prts. v0i13.1176

Cazzaniga, Susana (2022). Saliendo del closet: narrativa orientada a recuperar la experiencia profesional. Cátedra Paralela, (20), 17-27. DOI: https://doi.org/10.35305/ cp.vi20.336

Colciencias (2012). Las búsquedas de lo virtual en el Programa Ondas. Lineamientos de virtualización de la Investigación como Estrategia Pedagógica. Bogotá, Co- lombia. Recuperado de: http://repositorio.colciencias.gov.co/handle/11146/357

Daza-Caicedo, Sandra (2013). “La apropiación social de la ciencia y la tecnología como un objeto de frontera”. En C. Vogt, S. Dias, S. Pallone, G. Barata y M. Kanashiro (Orgs.) Comunicação, divulgação e percepção pública de ciência e tecnologia (49-62). De Petrus et Alii, Río de Janeiro, Brasil.

Escobar Ortiz, Jorge Manuel (2017). Los orígenes del discurso de apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia. Análisis Político, 30(91), 146-163. DOI: https://doi.org/10.15446/anpol.v30n91.70269

Fundación Empresarios por la Educación (2018). Reflexiones innegociables en educación básica y media 2018-2022. Manifiesto Fundación empresarios por la educación. Recuperado de: http://antiguafexe.fundacionexe.org.co/wp-content/ uploads/2018/06/Manifiesto_-Educacio%CC%81n_mi_eleccio%CC%81n_ane- xos_final_V_22_jun.pdf

Gómez, Esperanza (2020). Ética intercultural y decolonial de Trabajo Social. Medellín, Colombia, Pulso & Letra Editores.

Gutiérrez Tamayo, Alberto León e Hincapié Ballesteros, Luis Alberto (2019). Tejer redes para la apropiación social de conocimiento. Medellín, Colombia, Universidad de Antioquia. Recuperado de: https://www-digitaliapublishing-com.bibliotecavir- tual.uis.edu.co/a/82754

Gutiérrez Tamayo, Alberto León; Hincapié Ballesteros, Luis Alberto y Sánchez Mazo, Liliana María (2020). Apropiación social del conocimiento: tensiones y posibilidades. Revista Trabajo Social, (26-27), 113-132. Recuperado de: https://revistas. udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/342773

Hernández, Natalia (2020). “Dispositivos de intervención desde una mirada rizomática. Una posibilidad desde el Trabajo Social crítico”. En B. Castro-Serrano y N. Arellano-Escudero (Eds.) Materiales (de)Construcción. Crítica, neoliberalismo e intervención social (167-182). Santiago de Chile, Chile, Nadar ediciones.

Linares, Johana y Hernández, Andrea (2021). Santurbán conflicto socioambiental. Debate público y producción de conocimiento científico. Estado del arte. Bucaramanga, Colombia, Ediciones UIS.

Matus, Teresa (2012). “La gestión de la intervención”. En T. Matus (Ed.) Desarrollo de un modelo de gestión de calidad para programas sociales (161-203). Santiago de Chile, Chile, Libros de Mentira Ltda.

Mejía Jimenéz, Marco Raúl y Manjarrés, María Elena (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI. Praxis & Saber, 2(4), 127-177. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.1127

Mejía Jimenéz, Marco Raúl y Manjarrés, María Elena (2017). La investigación como estrategia pedagógica una propuesta desde el sur. Bogotá, Colombia, Desde Abajo.

Melo-Becerra, Ligia Alba; Ramos-Forero, Jorge Enrique; Rodríguez Arenas, Jorge Leonardo y Zárate-Solano, Héctor Manuel (2021). Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo: el caso de Colombia. Recuperado de: https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/10225

McLaren, Peter y Jandric, Peter (2021). Reinvención de la pedagogía crítica en tiempos de redes sociales y escenarios digitales. Bogotá, Colombia, Desde Abajo.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (s.f). Cultura e CTeI: Ondas. Recuperado de: https://minciencias.gov.co/cultura-en-ctei/ondas#:~:text=El%20Programa%20Ondas%20es%20una,ciencia%2C%20la%20tecnolog%C3%ADa%20 y%20la

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2021). Política Pública de Apropiación Social del Conocimiento en el marco de la Ciencia, Tecnología e Innovación. Recuperado de: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamen- tacion/resolucion_0643-2021.pdf

Prado, Andrea y Hernández, Andrea (2021). “Investigadores por Naturaleza como programa universitario de apropiación de ciencia y tecnología”. En L. Arévalo (Ed.) Investigadores por Naturaleza: experiencias de investigación formativa escrita a varias manos. Bucaramanga, Colombia, Ediciones UIS.

Prado, Andrea; Hernández, Andrea; Correa, Juan Sebastián, y Durán, Mayra (2021). Investigadores por Naturaleza saberes que fluyen como el agua. Sistematización de experiencia universitaria en Apropiación social de la ciencia, tecnología e innovación en el páramo de Santurbán. Bucaramanga, Colombia, Ediciones UIS.

Tello Peón, Nelia y Ornelas Bernal, Adriana (2016). Reconstrucción del tejido social en el ámbito escolar: una propuesta desde el Trabajo Social. Búsqueda, 3(16), 122-123. DOI: https://doi.org/10.21892/01239813.204

Tello, Nelia (2021). Trabajo Social. Ciudad de México, México, Escuela Nacional de Trabajo Social, UNAM.

Viscarret, Juan Jesús (2012). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social. Madrid, España, Alianza Editorial.

Published

2022-12-29

How to Cite

Correa Delgado, J. S. ., & Prado Blanco, A. M. (2022). Social Work and social appropriation of scientific knowledge in rural educational contexts:: the experience of Investigadores por Naturaleza. Cátedra Paralela, (21), 157–181. https://doi.org/10.35305/cp.vi21.356

Issue

Section

Artículos