Discourses, devices and collective occupations

Perspectives of dialogic ethics for an Occupational Therapy of the South

Authors

  • Andrés Iván Bassi Bengochea Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina
  • Rosario Maria Perez Peña Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi20.334

Keywords:

Occupational Therapy, Ethics, Essay

Abstract

The aim of this report is to reflect on the way introductory aspects of dialogic ethics (or discourse ethics) contribute to the transformation of knowledge-power-subjective relationships that are articulated within of Occupational Therapy as a device. From this perspective, recovering the word (and its value) is a necessary condition that may become scaffolding for an occupation, which is significant to the South: the collective occupation of narrating (us).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrés Iván Bassi Bengochea, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina

Estudiante avanzado de Lic. en Terapia Ocupacional (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Becario de investigación (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Integrante del grupo de investigación Estudios Antropológicos (Universidad Nacional de Mar del Plata)

Rosario Maria Perez Peña, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina

Estudiante avanzado de Lic. en Terapia Ocupacional (Universidad Nacional de Mar del Plata)

References

Agamben, Giorgio (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf

Bur, Ricardo; Davio, Silvina y Telias, Aldana (2019). Intervenir en el mundo y no solo adaptarse a él. Confrontaciones entre la ética de implicación con la inclusión y la ética dialógica para la construcción de sentidos. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Buenos Aires, Argentina, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Buenos Aires. Recuperado de: https://www.aacademica.org/000-111/777.pdf

Cárdenas, Alex (2017). El diálogo como posibilidad de fundamento ético en la educación. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación. 4(7), 83-97. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6195267

Destuet, Silvia (1999). Encuentros y marcas. Buenos Aires, Argentina, COLTOA.

Fanlo, Luis (2011). ¿Qué es un dispositivo?: Foucault, Deleuze, Agamben. A parte Rei 74(1), 1-8. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/fanlo74.pdf

Frigerio, Graciela (2008). La división de las infancias. Buenos Aires, Argentina, Del Estante.

Galeano, Eduardo (2012). Los hijos de los días. Buenos Aires, Argentina, Siglo XXI.

Gil, Gastón e Incaurgarat, Florencia (2018). La mirada antropológica como parte de la formación de profesionales de la salud. Experiencias y reflexiones. Praxis Educativa, 22(3), 37-46. DOI: http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220304

Habermas, Jürgen (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid, España, Tauros.

La Rocca, Susana y Mainetti, María (2011). La práctica moral en el ámbito de la atención a la salud en el marco de la ética contemporánea. El debate Apel-Dussel. Rev HPC, 14(1), 30-32. Recuperado de: https://www.hpc.org.ar/investigacion/revistas/volumen-14/la-practica-moral-en-el-ambito-de-la-atencion-a-la-salud-desde-el-marco-de-la-etica-contemporanea-el-debate-apel-dussel/

Moruno Miralles, Pedro y Romero Ayuso, Dulce María (2006). Actividades de la vida diaria. Barcelona, España, Elsevier.

Simó, Salvador; Guajardo, Alejandro; Correa, Fátima; Galheigo, Sandra; García-Ruiz, Solángel (2016). Terapias ocupacionales desde el Sur: derechos humanos, ciudadanía y participación. Santiago de Chile, Chile, USACH.

Sousa Santos, Boaventura (2015). Una epistemología del sur. Buenos Aires, Argentina, Siglo XXI.

Valderrama Núñez, Cristian M. (2019). Terapias Ocupacionales del Sur: una propuesta para su comprensión. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(3), 671-680. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/cadbto/v27n3/2526-8910-cadbto-2526-8910ctoARF1859.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

Bassi Bengochea, A. I., & Perez Peña, R. M. (2022). Discourses, devices and collective occupations: Perspectives of dialogic ethics for an Occupational Therapy of the South. Cátedra Paralela, (20), 235–245. https://doi.org/10.35305/cp.vi20.334

Issue

Section

Notas