Privación de Libertad Ambulatoria:
la experiencia de la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales (UADER) en las Unidades Penales de la provincia de Entre Ríos
DOI:
https://doi.org/10.35305/cp.vi24.411Keywords:
Experience, Deprivation of Liberty, Higher EducationAbstract
This article seeks to synthesize the activities developed for eighteen years by the Faculty of Humanities, Arts and Social Sciences in Penal Units of the Province of Entre Ríos. By reading it you will be able to learn about the different actions that said Academic Unit has sustained in order to reaffirm its commitment to insertion in the Penal Units, favoring not only access and permanence in Higher Education, but also generating actions that They promote the stimulation of artistic creation and participation in different cultural manifestations. Although there are different experiences throughout the national territory in contexts of deprivation of liberty, in the Province of Entre Ríos, and with regard to Higher Education, the FHAYCS has been one of the pioneers that, Since its inception, it has tried to guarantee the right to education, installing practices and knowledge so that those people who are deprived of ambulatory freedom can access the debate, exchange and analysis that enables academic training..
Downloads
References
Blazich, Gladys Susana (2007). La educación en contextos de encierro. Revista Iberoamericana de Educación, (44), 53-60.
Coronado, Mónica y Gomez Boulin, María José (2015). Orientación, tutorías y acompañamiento en Educación Superior. Análisis de trayectorias estudiantiles. Los jóvenes ante sus encrucijadas. Colección Universidad. Noveduc, Buenos Aires, Argentina.
Daroqui, Alcira (1998). “Violencia Carcelaria y Universidad”. En I. Izaguirre (Comp.) Violencia Social y Derechos Humanos. Eudeba, Buenos Aires, Argentina.
Finucci Curi, Matías (2014) “Educación formal universitaria en la cárcel: ¿un derecho o un deber?”. I Encuentro Internacional de Educación, Espacios de Investigación y Divulgación. Octubre de 2014 NEES - Facultad de Ciencias Humanas UNCPBA Tandil – Argentina III. 4. Representaciones sociales, subjetividades y educación.
Foucault, Michel (2008). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo Veintiuno Editores, Buenos Aires, Argentina.
Garland, David (1999). Castigo y Sociedad Moderna. Un estudio de Teoría Social. Siglo Veintiuno Editores, México (Traducido por Berta Ruiz De La Concha).
Goffman, Erving (2012). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu Editores, Buenos Aires-Madrid.
Lemaitre Ripoll, Julieta en Ariza Libardo, José e Iturralde, Manuel (2011). Los muros de la Infancia. Prisiones en Colombia y América Latina. Universidad de los Andes, Ediciones Uniandes.
Sistema Nacional de Estadística y Ejecución de la Pena (SNEEP) (2021) Informe República Argentina. Informe 2021. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/justicia/politicacriminal/estadisticas/sneep
Izaguirre, Inés (1998). Violencia Social y Derechos Humanos. Eudeba, Buenos Aires, Argentina.
Ley de Educación Nacional N° 26.206 (2006) Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf.
Red Universitaria Nacional de Educación en Contextos de Encierro (2020) Informe 2020. Desarrollo nacional de las experiencias de educación universitaria en cárceles. Recuperado de: http://redunece.ar/informes-anuales
Scarfó, Francisco José (2002). El derecho a la educación en las cárceles como garantía de la educación en derechos humanos. Revista IIDH, 36, 291-324. Recuperado de: https://www.corteidh.or.cr/tablas/r06835-11.pdf