Symbolic disputes around the recognition of street vending:

a case study on the organization of Independent Street Vendors of Once

Authors

  • Agustina Trajtemberg Universidad Nacional de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi21.358

Keywords:

Popular economy, Street trading, Symbolic disputes

Abstract

The objective of this paper is to analyze the symbolic disputes over the meaning of street vending, that is, to impose the legitimate vision of the activity and to define the categories of perception of this activity. In the City of Buenos Aires, street trading is considered an illegal activity and, therefore, criminalized. Its workers are involved in disputes over the meaning of work and deploy organizational strategies to guarantee the right to work. The case we analyze is that of Vendedores Ambulantes Independientes de Once (VAIO), an organization that is part of the popular economy, and that struggles for its activity to be recognized and no longer criminalized. The methodology adopted is qualitative, based on interviews with VAIO’s representatives and street vendors, participant observation at the organization’s premises and in the streets of Once where they carry out their work, and documentary work. We argue that street vendors perceive themselves as workers of the popular economy and thus seek to dispute the categories of perception, in order to assert their occupation as a legitimate job.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustina Trajtemberg, Universidad Nacional de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina

Estudiante de la Lic. en Trabajo Social (Universidad de Buenos Aires)

Becaria estímulo del Consejo Interuniversitario Nacional

References

Ayos, Emilio y Dallorso, Nicolás (2011). (In)seguridad y condiciones de vida en la problematización de la cuestión social: Políticas sociales y políticas de prevención social del delito. Política Criminal, 6(11), pp. 1-18. Recuperado de: https://polit- crim.com/wp-content/uploads/2019/04/Vol6N11A1.pdf

Bourdieu, Pierre (1993). “Efectos de lugar”, en P. Bourdieu (Ed.), La miseria del mundo. Buenos Aires, Argentina, Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, Pierre (2000). “Espacio social y poder simbólico”, en P. Bourdieu (Ed.), Cosas dichas, (127-142). Barcelona, España, Gedhisa.

Chena, Pablo (2017). La economía popular y sus relaciones determinantes. Cuadernos, 26(53), pp. 205-228. Recuperado de: http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revista- cuadernos/index.php/cuadernos/article/view/247/html

Danani, Claudia (2009). “La gestión de la política social: un intento de aportar a su problematización”, en M. Chiara y M. Di Virgilio (Ed.), Gestión de la política social: conceptos y herramientas, (25-51). Buenos Aires, Argentina, Prometeo.

Fernandez Alvarez, Maria Ines; Wolanski, Sandra Ileana; Señorans, Dolores; Pacífico, Florencia Daniela; Pederiva, Carmina; et al (2019). “Introducción”. En M. I. Fernández Álvarez (Ed.), Bajo sospecha: debates urgentes sobre las clases trabaja- doras en la Argentina (15-26). Buenos Aires, Argentina, Callao.

Fraser, Nancy. (2000). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era postsocialista. New left review, (3), pp. 126-155.

Honneth, Alex (2011). La sociedad del desprecio. Madrid, España, Trotta.

Icaza, Ana y Tiribia, Lía (2004). “Economía Popular”, en A. D. Cattani (Ed.), La Otra Economía, (173-186). Buenos Aires, Argentina, Altamira.

Llopiz Ortiz, Gloria (5 de noviembre de 2021). Marcha en Once: las mafias no pa- ran. Buenos Vecinos BA. Recuperado de: https://buenosvecinosba.com.ar/marcha- en-once-las-mafias-no-paran/

Maldovan Bonelli, J. y Hopp, M. (2020). Dossier: La venta callejera: una mirada en profundidad de una rama de la Economía Popular. Revista Institucional de la De- fensa Pública de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, (22), pp. 44-80. Recuperado de: https://www.mpdefensa.gob.ar/sites/default/files/revista_22_1.pdf

Marcús, Juliana (2018). Los impactos sociales de la transformación del espacio público (Ciudad de Buenos Aires, 2007-2017). 3° Congreso Internacional Vivienda y Ciudad: Debate en torno a la Nueva Agenda Urbana. Córdoba, Argentina

Neiman, Guillermo y Quaranta, Germán (2007). “Los estudios de caso en la investigación sociológica”, en I. Vasilachis de Gialdino (ed.), Estrategias de investigación cualitativa, (213-237). Buenos Aires, Argentina, Gedisa.

Paugam, Serge (2012). Protección y reconocimiento. Por una sociología de los vínculos sociales. Papeles del CEIC, 2012/2(82).

Penna, Maura (1992). O que faz ser nordestino. Identidades Sociais, interesses e o “escandalo” Erundina. São Paulo, Brasil, Cortez Editora.

Sautu, Ruth. (2003). “El diseño de una investigación: teoría, objetivos y métodos”, en R. Sautu (Ed.), Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación, (21-53). Buenos Aires, Argentina, Lumiere.

Shore, Cris (2010). La antropología y el estudio de la política pública: reflexión sobre la “formulación” de las políticas. Antípoda, (10), pp. 21-49.

Published

2022-12-29

How to Cite

Trajtemberg, A. (2022). Symbolic disputes around the recognition of street vending: : a case study on the organization of Independent Street Vendors of Once. Cátedra Paralela, (21), 203–225. https://doi.org/10.35305/cp.vi21.358

Issue

Section

Artículos