The triple combination of roles: women-mothers- college students

Contributions to recognize the political notion of their trajectories

Authors

  • Lucía Pilar Cosciuc Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cp.vi18.276

Keywords:

Motherhood, Female university students, Life trajectories, Social roles

Abstract

This article is a review of my bachelor’s degree thesis on Social Work titled “All the roles were unsustainable” (2018). It is about the relationship between motherhood and collage education. The objective is to recognize the political notion of the life trajectories of women who are simultaneously pursuing their university career and their motherhood project, understanding that the tensions and difficulties they face when assuming this ‘triple combination of roles’ arise from the oppressive structures of the patriarchal system that hierarchize differences and generate, from this, inequalities based mainly on gender and class, among other aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Pilar Cosciuc, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina

Licenciada en Trabajo Social (Universidad Nacional de Rosario)

Investigadora Centro de Investigaciones Feministas y Estudios de Género (CIFEG)

(Universidad Nacional de Rosario)

References

Cosciuc, Lucía Pilar (2018). Eran insostenibles todos los roles. Reflexiones y aportes para (re)conocer las vivencias de mujeres-madres-estudiantes universitarias (Tesina de Grado). Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Escobar, Manuel (2007). Universidad, conocimiento y subjetividad. Relaciones de saber/poder en la academia contemporánea. Revista Nómadas, (27), 48-61. http://www.redalyc.org/ pdf/1051/105116595005.pdf

Esquivel, Valeria (2011). La Economía del Cuidado en América Latina: poniendo a los cuidados en el centro de la Agenda. Panamá, PNUD.

Fabbri, Luciano (2014). Ni meramente natural, ni remotamente universal: Avatares de la teoría sexo/género. Revista Izquierdas, (19).

Federici, Silvia (2013). Revolución en punto cero. Madrid, España, Traficantes de sueños.

Fontanela, Marta (2008). “¿Qué es el patriarcado?”. En S. Gamba (Ed.) Diccionario de estudios de género y feminismos. Buenos Aires, Argentina, Biblos. Recuperado de: http://www.mujeresen- red.net/IMG/article_PDF/article_a1396.pdf

Guzmán Gómez, Carlota (2011). Avances y retos en el conocimiento sobre los estudiantes mexicanos de educación superior en la primera década del siglo XXI. Revista Perfiles educativos, 33, 91-101. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v33nspe/v33nspea9.pdf

Haraway, Donna (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, España, Cátedra.

Harding, Sandra (1993). “Rethinking Standpoint Epistemology: ‘What Is Strong Objectivi- ty?”. En L. Alcoff, y E. Potter (Eds.), Feminist Epistemologies. Nueva York, Estados Unidos, Routledge.

Harding, Sandra (1998). Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from women’s lives. Nueva York, Estados Unidos, Cornell University.

Horton, Paul y Hunt, Chester (1986). Sociología. México, McGraw-Hill.

Palermo, Alicia (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista argentina de Sociología, 4(7), 11-46. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pi- d=S166932482006000200002&lng=es&tlng=es

Palomar Verea, Cristina (2009). Maternidad y mundo académico. Alteridades, 19(38), 55-73. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/alte/v19n38/v19n38a5.pdf

Rodríguez Enríquez, Corina (2001). “Economía del cuidado, equidad de género y nuevo orden económico internacional”. En A. Giron y E. Correa (Eds.), Del Sur hacia el Norte: Economía política del orden económico internacional emergente. Buenos Aires, Argentina, CLACSO.

Saletti Cuesta, Lorena (2008). Propuestas teóricas feministas en relación al concepto de maternidad. Revista Clepsydra, 7, 169-183.

Samudio, Edda (2016). El acceso de las mujeres a la educación superior. La presencia femenina en la Universidad de Los Andes. Revista Procesos Históricos, (29), 77-101. http://www. redalyc.org/pdf/200/20044209005.pdf

Vaggione, Juan Marco (2008). “Las familias más allá de la heteronormatividad”. En C. Motta y M. Sáez (Eds.), La mirada de los jueces. Sexualidades diversas en la jurisprudencia Latinoamericana. Bogotá, Colombia, Siglo del Hombre Editores. Recuperado de: https://programaddssrr.files. wordpress.com/2013/05/la-mirada-de-los-jueces-las-familias-mc3a1s-allc3a1-de-la-hetero- normatividad.pdf

Veroneze, Renato (2015). Ágnes Heller, cotidianidad e individualidad: fundamentos para la conciencia ética y política del ser social. Revista Trabajo Social, (17), 131-144.

Published

2021-06-30

How to Cite

Cosciuc, L. P. (2021). The triple combination of roles: women-mothers- college students: Contributions to recognize the political notion of their trajectories. Cátedra Paralela, (18), 93–116. https://doi.org/10.35305/cp.vi18.276

Issue

Section

Artículos